Uczestnicy zostaną przygotowani praktycznie i teoretycznie do pracy w charakterze wychowawcy wypoczynku na koloniach, obozach, zimowiskach.
Liczba godzin: 36
Zajęcia odbywają się w: piątek-sobota-niedziela w godz. 9.00-18.00
Warunkiem przyjęcia na kurs jest: ukończone 18 lat, wykształcenie co najmniej średnie, predyspozycje osobowościowe do opiekowania się dziećmi, młodzieżą m. in. obowiązkowość i odpowiedzialność oraz wytrwałość i cierpliwość, niekaralność oraz złożenie formularza zgłoszeniowego drogą mailową, faxem lub osobiście w naszej siedzibie.
Każdy uczestnik po zakończeniu kursu otrzyma ZAŚWIADCZENIE o jego ukończeniu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki. Zaświadczenie wydaje się na podstawie art. 92r ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2015r. poz. 2156, z późn. zm.).
Program kursu realizowany jest zgodnie z art. 92r ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DZ.U. z 2015 r. poz. 2156 oraz 2016 r. poz. 35, 64, l95) oraz z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (DZ. U. poz. 452)
TWP zastrzega sobie prawo do zmiany terminu kursu w przypadku zgłoszenia niewystarczającej liczby chętnych. Opłata wniesiona za odwołany kurs zostanie zwrócona w przeciągu 30 dni roboczych od dnia wysłania informacji przez Organizatora na rachunek wskazany przez osobę zgłoszoną lub – na pisemny wniosek osoby zgłaszającej – zaliczona na poczet innego kursu wybranego z oferty TWP.
PROGRAM KURSU
I. Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży:
- koordynacyjna rola władz oświatowych
- obowiązujące przepisy
- elementy psychologii rozwojowej elementy psychologii rozwojowej i wychowawczej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wynikającymi z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego i zagrożenia niedostosowaniem społecznym
II. Organizacja zajęć w czasie trwania wypoczynku:
- rada wychowawców
- grupa jako zespół wychowawczy
- organizacja i rozkład dnia
- regulamin uczestnika wypoczynku
III. Planowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej:
- opracowanie planu wychowawczego grupy
- dokumentacja wychowawcy
- obowiązki wychowawcy grupy
- metody i formy realizacji planów wychowawczych
IV. Ruch i rekreacja:
- cele i zadania wychowania fizycznego
- metody nauki pływania
- gry i zabawy ruchowe
- giry zespołowe
- sport, olimpiady sportowe, lekkoatletyka
- organizacja zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wynikającymi z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego i zagrożenia niedostosowaniem społecznym
V. Turystyka i krajoznawstwo:
- cele i zadania turystyki i krajoznawstwa pracy wychowawczej w trakcie wypoczynku
- organizacja wycieczek
- organizacja biwaków
- gry terenowe
VI. Zajęcia kulturalno-oświatowe:
- cele i zadania zajęć kulturalno-oświatowych
- organizacja zajęć kulturalno-oświatowych, z uwzględnieniem wartości historycznych i literackich
- elementy kulturalne i wychowanie w rozkładzie dnia
- prowadzenie kroniki
- organizacja uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk
- gry i zabawy świetlicowe
- konkursy, wystawy, dyskusje
- śpiew, muzyka, plastyka itp.
VII. Zajęcia praktyczno-techniczne:
- cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych
- formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych
- prace dekoracyjne i zdobnicze
- indywidualne zainteresowania uczestników
- rozwój zainteresowań uczestników
VIII. Prace społecznie użyteczne:
- cele i zadania prac społecznie użytecznych
- wychowawcze znaczenie prac społecznie użytecznych, wolontariat
- prace w zakresie samoobsługi
- prace na rzecz miejsca wypoczynku
- prace na rzecz środowiska
IX. Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników wypoczynku:
- przepisy dotyczące bezpieczeństwa, w tym zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów
- przepisy dotyczące zdrowia i higieny w miejscu wypoczynku
- pierwsza pomoc z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy, w tym zestawu do podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (m.in. fantom, defibrylator) oraz sposoby udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej w przypadku mechanicznego uszkodzenia ciała, zatruć, omdleń, oparzeń, krwotoków, porażenia prądem, użądlenia, ukąszenia, podtopienia, utonięcia, hipotermii