PROGRAM projektu „Senior w dobrym towarzystwie – międzypokoleniowy zawrót głowy”.
W projekcie oferujemy zajęcia grupowe oraz indywidualne dla seniorów głównie
w formie warsztatów, ale również wykładów i prezentacji, zebranych w pięć modułów:
I moduł pt. Warsztat komunikacji międzypokoleniowej – 15 godz. edukacyjnych
Zajęcia mają na celu promowanie integracji wewnątrzrodzinnej i wewnątrzpokoleniowej, uczącej wzajemnej komunikacji i szacunku pomiędzy pokoleniami oraz dostrzeganie bogactwa wynikającego z różnic między pokoleniem dziadków i wnuków. Na warsztatach przekazana zostanie wiedza oraz umiejętności w zakresie podtrzymywania więzi rodzinnych i międzypokoleniowych, a w szczególności:
- sposób tworzenia drzew genealogicznych i ustalanie pokrewieństwa i powinowactwa, posługiwanie się narzędziami do wyszukiwania, archiwizowania, dokumentowania wiedzy na temat rodziny, umiejętność gromadzenia, katalogowania i eksponowania pamiątek rodzinnych oraz sposób rozmawiania o nich z najmłodszym pokoleniem. Kultywowanie rodzinnych sytuacji i miejsc pamięci, formy przekazu;
- umiejętność minimalizowania dystansów międzypokoleniowych, wzajemne uczenie się młodych od starszych i starszych od młodszych, próba pokazania świata młodego pokolenia starszym, przekazanie umiejętności rozumienia szybko zmieniającej się rzeczywistości i nowych wyzwań, przed którymi staje pokolenie seniorów w swoich relacjach z wnukami;
- zaznajomienie z językiem młodego pokolenia, a także nabycie umiejętności przekazywania młodemu pokoleniu słownictwa, składni i frazeologii używanej przez seniorów, a nieznanej pokoleniu wnuków;
- zaproponowanie międzypokoleniowych form spędzania wolnego czasu (aktywność turystyczno-krajoznawcza, regionalistyczna) oraz korzystania z dóbr kultury artystycznej i rozrywki (film, teatr, książka, audiobook etc.).
II moduł pt. Warsztat pedagogiczno-psychologiczny pt. „Świat dziecka” – 21 godz. edukacyjnych
Celem warsztatu pedagogiczno-psychologicznego będzie przekazanie osobom starszym współczesnej wiedzy na temat rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży na każdym etapie życia. Ponadto, istotne będzie wyposażenie ich w praktyczne umiejętności radzenia sobie z wnukami, a także wspierania ich rodziców. Zastosowanie w tym warsztacie elementów coachingu wzmocni osobowość, asertywność dziadków, a także w znacznym stopniu poszerzy ich kompetencje komunikacyjno-psychologiczne. Na warsztatach przekazana zostanie wiedza oraz umiejętności w zakresie:
- psychologii rozwojowej wieku dziecięcego i psychologii wychowawczej (najnowsze koncepcje pedagogiczno-psychologiczne wychowania małego dziecka);
- uwrażliwienia i dostosowania się do indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka (spojrzenie na świat oczyma dziecka – poprzez pryzmat jego możliwości
w poszczególnych okresach rozwoju); - sztuki komunikowania się z dziećmi na różnych etapach rozwoju oraz metod wychowawczych wobec dzieci na różnych etapach rozwoju;
- sztuki wspierania rodziców w rozwiązywaniu problemów w relacji rodzic – dziecko;
- wspierania rozwoju dziecka w wieku szkolnym;
- form wsparcia dziecka w drodze do osiągnięcia samodzielności;
- wspierania dziecka niepełnosprawnego;
- psychologii z elementami coachingu – moje mocne strony jako babci i dziadka, zasoby osobiste do wykorzystania w pracy z dzieckiem, wzmacnianie poczucia wartości
i poczucia własnych kompetencji.
III moduł pt. Warsztat literacko-teatralny pt. „Opowiadacze i bajarze – biblioteczka babci i dziadka” – 27 godz. edukacyjnych
Podstawowym celem modułu literacko-teatralnego będzie integracja międzypokoleniowa w obszarze pasji i zainteresowań.
Warsztat skoncentrowany będzie wokół tematów:
- „najpiękniejsze bajki, domowa biblioteczka babci i dziadka”
- „warsztat głośnego czytania bajek” – warsztat uświadamia uczestnikom, jak należy odpowiednio wykorzystywać swój aparat artykulacyjny i jak dbać o niego.
- „piszemy własną bajkę” – dziadkowie i babcie napiszą wspólnie bajkę, stworzą z prowadzącym warsztaty fabułę, bohaterów i w efekcie powstanie dzieło literackie zbiorowego autorstwa.
- „bohaterowie dziecięcej wyobraźni – współczesne bajki telewizyjne” – ostatnim elementem modułu będzie wykład w formie prezentacji, dotyczący współczesnych bajek telewizyjnych, znajdujących się w ofercie kanałów tematycznych.
IV moduł pt. Warsztat bezpieczeństwa osobistego pt. „Bezpieczny senior” –
18 godz. edukacyjnych
Celem warsztatu poświęconego zagadnieniu bezpieczeństwa „senior we współczesnym świecie”, będzie ukazanie metod działań grup przestępczych, przekazanie wiedzy na temat typów nowych przestępstw sieciowych i technologicznych, a także zwiększenie czujności, wyczulenie i uświadomienie osobom starszym, że w każdym momencie mogą stać się ofiarą. Po zakończonym warsztacie każdy z uczestników uzyska podstawową wiedzę dotyczącą sposobów unikania, eliminowania oraz zapobiegania czyhającym zagrożeniom. Omówione zostaną także sposoby zachowania w obliczu zagrożeń masowych we współczesnym świecie. Integralna częścią warsztatów będą zajęcia dotyczące udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej niemowlętom, dzieciom i osobom dorosłym.
V moduł pt. Warsztat technologiczny pt. „Senior w technoświecie” – 15 godz. edukacyjnych
W ramach zajęć z warsztatu technologicznego seniorzy zostaną zapoznani z obsługą komputera, wybranych programów Microsoft Office, Google oraz Internetu. Głównym celem zajęć będzie zniwelowanie lęku przed komputerem i technologiami, zachęcenie do korzystania z dobrodziejstw sieci, a także podwyższenie kompetencji technologicznych, zmniejszenie poczucia zagrożenia wykluczeniem cyfrowym.
Dodatkową formą wsparcia w projekcie będą konsultacje indywidualne z kadrą trenerską prowadzącą zajęcia. Każdy senior będzie mógł skorzystać z 4 godz. konsultacji indywidualnych.